یک داروی دیابت می تواند به ترک سیگار کمک کند

 30 آوریل 2019 - فیلیپ رابینسون توانست میزان کشیدن سیگار خود را از 10 عدد سیگار در روز به یک یا دو عدد، یک روز در میان برساند. او این موفقیت را پس از ثبت نام در یک آزمایش بالینی ترک سیگار در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در هوستون (UTHealth) بدست آورد. محققان در این مطالعه برای کمک به ترک سیگار از داروی شناخته شده ای که برای کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت  تجویز می شود، استفاده کردند.

محققان از 90 داوطلب برای این تحقیقات ثبت نام کردند. پرفسور Luba Yammine، محقق اصلی این تحقیق، گفت: مطالعات پیش بالینی و بالینی نشان داده اند که داروی دیابتی exenatide که توسط اداره غذا و دارو برای افراد مبتلا به دیابت تایید شده است، می تواند مصرف مواد غذایی و سایر مواد اعتیاد آور مثل الکل و نیکوتین را کاهش دهد. این یافته ها موجب شد که ما exenatide را به عنوان یک درمان بالقوه برای ترک سیگار بررسی کنیم. ما فکر می کنیم که این دارو تاثیر خود را در ترک سیگار از طریق مکانیسم "پاداش" اعمال می کند، در حقیقت سبب می شود افراد در هنگام مصرف سیگار لذت کمتری را تجربه کنند. همچنین می تواند باعث کاهش میل به سیگار شده و نشانه های ترک اعتیاد که معمولا افراد در هنگام تلاش برای ترک سیگار از آن رنج می برند، را کاهش دهد.

به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، سیگار مسئول بیش از 480 هزار مورد مرگ در سال در ایالات متحده  و از جمله بیش از 41،000 مرگ و میر ناشی از قرار گرفتن در معرض دود آن است. به عبارت دیگر یک مورد از هر پنج مرگ سالانه یا هر 1300 مورد مرگ در روز، مربوط به سیگار است.

پروفسور Schmitz، از گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشکده ی پزشکی McGovern گفت: استفاده از دخانیات همچنان عامل اصلی مرگ قابل پیشگیری است. درمان های موثری برای ترک سیگار وجود دارد، اما ما هنوز هم شاهد میزان بالای بازگشت این افراد به کشیدن سیگار هستیم. داروی Exenatide، یک مکانیزم متفاوت دارد که آن را برای درمانهای فارماکولوژیک برای ترک سیگار و احتمالا سایر رفتارهای اعتیادآور، برجسته می کند.

پرفسور Yammine گفت: اگزناتید، یک آگونیست گیرنده پپتید 1 گلوکاگون (GLP-1RA) است.در این آزمایش بالینی، این دارو بر روی افراد مبتلا به پیش دیابت یا دارای اضافه وزن، اما نه دیابتی، آزمایش شد. افراد شرکت کننده باید بین 18 تا 75 سال سن داشته و تلاش جدی برای ترک سیگار انجام می دادند.

شرکت کنندگان برای مدت شش هفته تحت درمان با اگزناتید یا پلاسبو در یک آزمایش تصادفی دو سوکور قرار گرفتند. معاینات کلینیکی در مرکز تحقیقات عصبی رفتاری در مورد اعتیاد در UTHealth انجام گردید.

فلیپ رابینسون یکی از شرکت کنندگان در این مطالعه، که اکنون این دوره را به اتمام رسانده است، یک تزریق هفتگی از داروی اگزناتید برای مدت شش هفته، بهمراه پچ های نیکوتین برای کاهش تمایل به کشیدن سیگار، را دریافت کرد. او همچنین تحت مشاوره در مورد ترک سیگار قرار گرفت. برای تأیید وضعیت سیگار کشیدن و خودداری از مصرف سیگار، سطح مونوکسید کربن هوای بازدمی او در هر بار ویزیت تست می شد.

رابینسون 60 ساله گفت: من 25 سال پیش شروع به کشیدن سیگار کردم و من آرزو داشتم که این کار را نکنم. من روزانه یک و نیم جعبه یا بیشتر سیگار میکشیدم. امروز، من روزانه یا سیگار نمی کشم یا یک سیگار در روز می کشم.

رابینسون که از تلاشهای قبلی خود برای ترک سیگار خسته شده بود، گفت: من آدامس و پچ نیکوتین را امتحان كردم اما موفق نشدم. همه می دانند که سيگار برای آنها خوب نيست، اما ترک آن دشوار است.

هنگامی که رابینسون از این تحقیق مطلع شد، تصمیم گرفت آن را امتحان کند،  او گفت: من می خواستم چیز دیگری را امتحان کنم. من این واقعیت را دوست داشتم که در این مطالعه یک داروی تایید شده برای یک هدف درمانی دیگر، بر روی ما آزمایش می شود.

پرفسور Yammine گفت: داده های بدست آمده از این تحقیق، اطلاعات بیشتری را برای یک مطالعه ی بزرگتر فراهم نموده است.

منبع:

https://www.uth.edu/news/story.htm?id=4bedd30c-3d83-4e3f-8556-f3f4b566afb7

https://www.news-medical.net/news/20190430/Diabetes-drug-could-help-with-smoking-cessation.aspx